En weer is er een werkdag voorbij gevlogen! Je hebt het zo druk gehad, de uren vlogen voorbij. Maar als je je bedenkt wat je vandaag allemaal wilde doen, valt het resultaat vies tegen. Je bent het overzicht een beetje kwijt. Hier en daar houd je wel lijstjes bij met wat je wilt doen en er hangen post-it’s op je beeldscherm en je bureau. Maar écht overzicht? Nee, dat heb je niet. Tijd voor verandering! Tijd voor structuur en overzicht, zodat je een duidelijker beeld hebt van je taken. In mijn blog vertel ik je hoe je kunt starten met werken met een To Do-lijst én wat de 4 voordelen zijn.
Gun jezelf rust en overzicht
Wees gerust, veel mensen hebben hier ‘last’ van. En misschien krijg jij bij de woorden To Do-lijst, structuur en overzicht spontaan de kriebels. Maar geloof me, het gaat je zoveel rust geven. Hoe fijn zou het zijn om aan het einde van je werkdag daadwerkelijk die taken van je To Do-lijst af te kunnen strepen! En je minder te laten leiden door allerlei randzaken, ad-hoc werkzaamheden of andere afleidingen. Gewoon vol focus werken!
Het werken met een To Do-lijst zorgt voor meer overzicht in je werkdag. ’s Morgens stel je aan de hand van je To Do-lijst vast welke taken je die dag gaat uitvoeren. Maar dan moeten we eerst een duidelijke To Do-lijst hebben. Dus verzamel al je losse lijstjes, post-it’s, telefoonnotities en andere losse aantekeningen en maak een mooie To Do-lijst. Dit wordt jouw basis waarmee je elke dag je werkdag opstart, het is je leidraad gedurende de werkdag.
Digitaal of op papier
Maak een keuze hoe je jouw To Do-lijst maakt. Op papier of digitaal? Wat werkt voor jou het fijnst? Het voordeel van een digitale To Do-lijst is dat je hem overal kunt raadplegen, zoals met je ‘Notities’ in je telefoon of met de apps Trello. Bovendien kun je hem niet zo snel kwijtraken 😉
Én je kunt snel een taak toevoegen als je iets te binnenschiet, waar je ook bent. En maak daar ook echt gebruik van, als je iets te binnenschiet; schrijf het op. Ga het niet gelijk ‘even’ doen terwijl je met een andere taak bezig bent, want dan ben je je focus kwijt. Vaak kost het toch meer tijd dan je denkt en zó vliegt die werkdag inderdaad voorbij 😉
Plan je werkdag vooruit
Start dus elke ochtend met het maken van een planning op basis van je To Do-lijst om je prioriteiten voor die dag te bepalen. Of doe het de avond van tevoren als je dit fijner vindt. Maak een duidelijke planning (hierover vertel ik je meer in mijn volgende blog) met je taken en laat je zo min mogelijk afleiden door allerlei andere dingen. Dan kun jij aan het einde van je werkdag met een voldoen gevoel je taken van je To Do-lijst afstrepen!
4 voordelen van werken met een To Do-lijst
Je weet nu hoe je het beste kunt starten met werken met een To Do-lijst. Je zult merken dat dit vele voordelen heeft, zoals:
- Rust en overzicht
Je hoeft je gedurende de dag niet meer af te vragen wat je ook alweer moet doen en of je nog iets vergeten bent, want je hebt nu een duidelijk overzicht van je taken. - Je werkt efficiënter
Met behulp van je To Do-lijst werk je veel efficiënter. Er gaat geen tijd meer verloren aan het bedenken wat je moet doen of het zoeken van lijstjes of losse post-it’s. - Meer (vrije) tijd
Omdat je zo efficiënt werkt houd je meer tijd over, voor andere projecten of vrije tijd voor leuke dingen! - Meer voldoening
Niets zo fijn als het afstrepen van taken op je To Do-lijst! Je zult je werkdag voortaan met meer voldoening afsluiten! 🙂
Ben jij overtuigd? Leuk als je laat weten of het je heeft geholpen.