Je weet vast dat je op je Instagram profiel maar één link kan plaatsen. Daarom gebruiken veel mensen Linktree, een soort landingspagina, om zo toch meerdere links te kunnen weergeven. Maar wat sommige mensen niet weten is dat je beter geen Linktree kunt gebruiken. Er kleven namelijk een aantal nadelen aan. Hieronder leg ik je uit wat de nadelen zijn én wat een beter alternatief is.
De nadelen van Linktree
Met Linktree maak je een landingspagina waarop je meerdere links kunt plaatsen. De persoonlijke Linktree link plaats je in jouw Instagram profiel en zo kun je tóch verwijzen naar meerdere blogs, jouw E-book én online training. Fantastisch toch?! Jawel, alleen er kleven ook een aantal nadelen aan, namelijk:
Je kunt niet je eigen huisstijl gebruiken
Je hebt beperkt keuze uit een aantal opties qua kleuren en lay-out, dus je kunt niet volledig jouw eigen huisstijl doorvoeren. Met de betaalde versie heb je meer opties, maar nog steeds niet alle vrijheid.
De Google Analaytics gegevens zijn niet volledig
Alle bezoekers die op jouw Instagram link klikken komen eerst bij Linktree terecht en niet rechtstreeks op jouw website. Vandaaruit worden zij doorgeleid naar jouw website, daarom wordt dit in Google Analytics geregistreerd als ‘referral’ in plaats van ‘via Instagram’. Hierdoor zie je niet hoeveel bezoekers via jouw Instagram profiel jouw website bezoeken.
Als Linktree ineens offline gaat doet jouw link het niet meer
Door gebruik te maken van Linktree ben je afhankelijk van een externe partij. Als Linktree ineens offline gaat, doet jouw link het niet meer. Onnodig, want je kunt dit gemakkelijk in eigen beheer houden. Zorg dan wel ervoor dat je website online blijft 😉
Wat is het alternatief van Linktree?
Oké, genoeg redenen om verder te kijken naar een alternatief. Gelukkig is het alternatief heel simpel en snel te maken; ik noemde het hierboven al even; maak een Instagram landingspagina op je eigen website. Zo kun je jouw huisstijl toepassen, de lay-out volledig naar wens inrichten, de url bepalen én je hebt beter inzicht in het aantal bezoeken via Instagram met Google Analytics.,,
Hoe maak je je eigen landingspagina?
Ben je overtuigd? Dan gaan we aan de slag om je eigen landingspagina te maken. Met een pagebuilder, zelf gebruik ik bijvoorbeeld Elementor in WordPress, heb je binnen enkele minuten je eigen Instagram landingspagina gemaakt. Volg deze 5 stappen en je bent zo klaar!
1. Maak een nieuwe pagina aan, noem deze bijvoorbeeld Instagram of linkinbio. Deze pagina maak je niet zichtbaar in je menu, want mensen komen enkel via Instagram op deze pagina.
2. Ontwerp je pagina volgens jouw huisstijl. Maak buttons en geef deze een naam, bijvoorbeeld ‘Blog: Waarom je Linktree beter niet kunt gebruiken op Instagram’. Je kunt voor de opmaak van de buttons eventueel ook Canva gebruiken. Zelf heb ik ook mijn foto en Instagram naam erbij gezet, zoals op Linktree (zie mijn Instagram pagina)
3. Plaats de links van de pagina’s waar je naar verwijst achter de buttons.
4. Zorg dat de pagina mobielvriendelijk is, want hij wordt vooral op mobiel bekeken (check hem voor het plaatsen even op je mobiel).
5. Publiceer de pagina en plak de URL in je Instagram profiel.
Nu heb je een Instagram landingspagina die volledig naar jouw wens ingericht is én je kunt de statistieken beter aflezen. Hopelijk ga jij nu ook over van Linktree naar een eigen Instagram landingspagina.
Als Virtual Assistant gebruik ik deze werkwijze ook voor mezelf en mijn klanten. Ben je trouwens benieuwd wat een VA precies is? Lees dan zeker ook even mijn blog ‘Virtual Assistant worden? Dat doe je zo!’. Daarin lees je meer over mijn werkzaamheden en hoe ik vanuit huis werk met alle vrijheid om mijn eigen werktijden in te delen. Misschien ook wat voor jou?!